هفته نکوداشت پدافند غیرعامل ١٤٠٠ ( پدافند زیستی، مدافع حریم سلامت)

هفته نکوداشت پدافند غیرعامل ١٤٠٠ ( پدافند زیستی، مدافع حریم سلامت)

پدافند زیستی  شامل مجموعه اقدامات رصد و پایش تهدیدات زیستی و هشدار سریع، آشکار سازی و تشخیص، تریاژ(جداسازی و تفکیک)، تخلیه و درمان، بهداشت و پیشگیری، قرنطینه و محدودسازی، بازیابی و حذف منابع آلوده، بازتوانی و بازسازی، مدیریت افکار عمومی در برابر تهدیدات زیستی است.

شیوع گسترده کرونا مصداقی از پدافند زیستی است که ایران و جهان را در معرض خطر جدی قرار داده، واقعیت این است که برای پیشبرد اقدامات تدافعی در مقابل تهدیدات زیستی همانند کرونا هم افزایی سازمان‌ها و نهادهای متعددی از جمله نهادهای امنیتی و حفاظتی، سازمان‌های نظامی، سازمان های دولتی، نهادهای انقلابی، وزارتخانه ها، انجمن های مردم نهاد، نهادهای آموزشی، رسانه و از همه مهمتر آگاه سازی و حمایت مردمی، بهترین راهکار مبارزه با کرونا است.

هدف پدافند غیرعامل، ایمن‌سازی و کاهش آسیب‌پذیری زیرساخت‌های مـورد نیـاز مردم برای فراهم آوردن شرایط امنیت است. به استفاده از میکروارگانیسم‌ها یا توکسین‌ها برای تولید سلاح‌هایی که موجب مرگ و بیماری می‌شود، بیوتروریسم گفته می‌شود. عوامل بیولوژیک مورد استفاده در بیوتروریسم به سه دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول، انتشار سریع و راحت و ضریب مرگ‌ومیر بسیار بالا. دسته دوم، انتشار تقریباً راحت و ضریب مرگ‌ومیر پایین. دسته سوم، پاتوژن‌هایی که با دستکاری و مهندسی روی آن‌ها می‌توانند برای انتشار تروریستی، در آینده به کار روند. بیوتروریسم آسیب‌های روانی، اجتماعی و زیستی را موجب می‌شود. انواع عوامل تهدیدکننده زیستی شامل دو نوع کلاسیک و مدرن می‌باشند. پدافند غیرعامل در دفاع زیستی، نقش مهم به حداقل رساندن پیامدهای ناشی از مواجهه با این حوادث را عهده‌دار است.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.